lørdag 19. april 2008

Lev nå!!!


Folk kommer alltid bort til meg og spør meg: “Chally, hva er hemmeligheten din? Selv om du har masse å gjøre, ser det ut til at du alltid har så bra innstilling. Hvordan greier du det?”
Jeg er ikke akkurat Dalai Lama, men jeg kan jo prøve å gi noen gode råd likevel :-)

Sett i gang å leve, del med deg og ikke glem å slenge med litt tilgivelse og kjærlighet underveis. Du burde begynne å forstå og vise at du er litt mer bevisst på hvor du skal her i livet. Men først og fremst: Begynn å leve nå!

En kompis kom på besøk til meg sist søndag kveld og begynte å grine på skulderen min. Han fortalte meg en så trist historie. Jeg kunne virkelig ikke tro at han ville veve et så tragisk garn for seg selv. Det han hadde å si var så negativt. Jeg sa: ”Hvis jeg hadde hatt en fiolin, så ville jeg spilt…” (hmm… veit ikke helt hvor mye det hadde hjulpet, men det hørtes fint ut der og da, syntes jeg)

Jeg sa: ”Du må sette i gang å leve og gi litt mer. Og vær villig til å gi tilgivelse, for all helbredelse starter med deg selv. Slutt å pipe og klage. Finn fram drømmene dine og puss på dem, gi dem farge og foredle dem til de blir til virkelighet. Livet ditt er et vrak, huset ditt er et kaos og garderoben din er utgått på dato. Alle planene dine bare faller igjennom. Du er overvektig, underbetalt og føler deg ikke verdsatt. Jeg er ingen guru, men jeg forteller deg hvertfall én ting som jeg vet er sant:

Du må begynne å leve, og tenke litt mer på å være litt mer villig til å finne en bedre vei. Ikke heng deg opp i småting. Hold hodet høyt, vær tøff. Og hvis det blir for røft, så fall ned på dine knær og be. Og gjør det hver eneste dag! Så vil du snart føle at du lever.

Den dagen vi blir født, begynner vi å dø. Ikke bruk opp flere minutter av dette livet. Begynn å leve!!! Del dine drømmer og del din latter. Skår noen poeng for det fantastiske livet som venter etter dette. Begynn å bry deg. Begynn å dele. Begynn å prøve. Begynn å smile. Det er jammen best for deg at du begynner å LEVE!!!
.
.
(Fritt oversatt etter Dolly Partons Better get to livin')

5 kommentarer:

Sonu sa...

Det var så vakkert, fra nå av skal jeg aldri pipe mer.
Jeg er virkelig blitt inspirert av teksten din, jeg skjønner ikke hvordan du finner så vakre ord.

takk :)

Vegard sa...

Likte innlegget ditt! Og liker deg! hehe.

Konge at du har fått deg blogg! Skal holde meg oppdatert! Gleder meg til å henge neste uke! :)

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Hvor mye av innlegget var Dolly? Ble litt i tvil. Uansett: Du skriver så bra! Jeg har nettopp oppdaget bloggen din, men du har seilet inn på lista over favorittblogger på en-to-tre. Gleder meg til å lese mer av deg.

Chally sa...

Oj, tusen takk Grete! Nå ble jeg skikkelig glad. Jeg får jammen se å skrive noe mer snart igjen da.

Sånn for orden skyld: Hele blogginnlegget var en fri oversettelse av sangen til Dolly. Så ska'kke ta mye av æren for de bra tankene der. Men jeg er helt enig med henne!!! :)

Chally sa...

Her er originalteksten:
:)

People always comin' up to me and askin'
"Dolly, what's your secret?
With all you do, your attitude
Just seems to be so good
How do you keep it?"
Well, I'm not the Dalai Lama, but I'll try
To offer up a few words of advice.

Chorus:
You better get to livin', givin'
Don't forget to throw in a little forgivin'
And lovin' on the way
You better get to knowin', showin'
A little bit more concerned about where you're goin'
Just a word unto the wise
You better get to livin'.

A girlfriend came to my house
Started cryin' on my shoulder Sunday evening
She was spinnin' such a sad tale
I could not believe the yarn that she was weavin'
So negative the words she had to say
I said if I had a violin I'd play.

I said you'd better get to livin', givin'
Be willing and forgivin'
Cause all healing has to start with you
You better stop whining, pining
Get your dreams in line
And then just shine, design, refine
Until they come true
And you better get to livin'.

Your life's a wreck, your house is mess
And your wardrobe way outdated
All your plans just keep on falling through
Overweight and under paid, under appreciated
I'm no guru, but I'll tell you
This I know is true.

You better get to livin', givin'
A little more thought about bein'
A little more willin' to make a better way
Don't sweat the small stuff
Keep your chin up
Just hang tough
And if it gets too rough
Fall on your knees and pray
And do that everyday
Then you'll get to livin'.

The day we're born we start to die
Don't waste one minute of this life
Get to livin'
Share your dreams and share your laughter
Make some points for the great hereafter.

Better start carin'
Better start sharin'
Better start tryin'
Better start smiling
And you better get to livin'...